کسی که روحیه قوی داره، مصمم، با اراده و پیگیره. داشتن روحیه قوی یکی از ویژگیای افراد موفق، ورزشکاران ممتاز و رهبران برجستهه. اگه شمام دوست دارین روحیه قوی داشته باشین تا بتونین با رقابتای زندگی تون روبه رو شید و به طرف هدف هاتون پیش برید، می تونین این اخلاقا رو در خود بسازین و فردی با روحیه قوی باشین.

 

بخش اول: ایجاد اعتماد به نفس

۱. بررسی SWOT انجام بدین

چیجوری روحیه قوی داشته باشیم؟ آموزشی

بررسی SWOT یعنی نوشتن نقاط قوت (strength)، نقاط ضعف (weaknesses)، فرصتا (opportunities) و تهدیدها (treats). اگه شما از قوتا و ضعفای خود آگاه نباشید، به سختی می تونین در خود اعتماد به نفس بسازین.

  • یک ورق کاغذ وردارین و چار قسمت جدا از هم در اون مشخص کنین. روی نقاط قوت و ضعف تون تمرکز کنین، نقاط قوت کمتر از ۱۰ مورد نباشه.
  • فرصتا و تهدیدها می تونن ذهنی، حرفه ای یا مربوط به سبک زندگی تون باشن. فرصتا و تهدیدا معمولا نتیجه رفت و امد نقاط قوت و ضعف با دور و بر شمان. در قسمت بعدی چگونگی مدیریت فرصتا و تهدیدها رو یاد می گیرین.
  • این بررسی و بررسی، بخش مهمی از مراحل ی خودیابی شماس؛ بهش به چشم یک بخش لازم و به درد بخور در رسیدن به اهداف تون نگاه کنین، چون از این راه می فهمید که چه جوری می تونین در نوع خودتون بهترین باشین.

۲. تفکر مثبت و با فکر داشته باشین

چیجوری روحیه قوی داشته باشیم؟ آموزشی

تدابیری فکر کنین که چه جوری می تونین از قوتا و ضعف هاتون واسه ایجاد فرصتای جدید بهره ببرین. تجسم یک نتیجه مثبت و خوب به شما کمک می کنه خودتون رو در حال موفقیت در انجام کاری ببینین و نسبت به توانمندی هاتون اعتماد به نفس کسب کنین. بهتره روی مهارتای مثبت اندیشی بیشتر کار کنین.

۳. اهداف بلندمدت و سخت تر خود رو به اهداف کوتاه مدت تر و ساده تر تبدیل کنین

اگه موثری و عزت نفس تون رو بهبود بدین، اعتماد به نفس شمام بالا خواهد رفت. با رسیدن به اهداف کوتاه مدت، به ارزشای خودتون آگاهی کامل پیدا می کنین، پس همیشه در حال یاد گرفتن چیزای کوچیک و بالا بردن مهارت هاتون باشین.

۴. خودتون رو با بقیه مقایسه نکنین

چیجوری روحیه قوی داشته باشیم؟ آموزشی

اونایی که روحیه قوی دارن، خاطرجمع و انعطاف پذیرند و واسه شون مهم نیس بقیه چه می کنن. اگه در دام مقایسه خود با بقیه بیفتید، به ضرر دستاوردهای گذشته و اهداف آینده تون تموم میشه.

  • هر چند افرادی با روحیه قوی معمولا در موردای رقابتی مثل تجارت، ورزش، سیاست و تحصیلات فعال هستن، اما هیچوقت خودشون رو با بقیه مقایسه نمی کنن و تحت استرس به دلیل قیاس و رقابت قرارنمی گیرن، بلکه روی توانمندی هاشون متمرکز می شن.

بخش دوم: داشتن انعطاف پذیری هیجانی

۱. نسبت به احساسات خود آشنایی

عادت کنین از خودتون در مورد احساس تون نسبت به چیزی سؤال کنین. واکنش فوری شما ممکنه نشون دهنده ی احساسات نباشه.

با باور احساسات و هیجانات خود رشد می کنین و می تونین به دنبال راه حل بگردید. اگه احساسات خود رو سرکوب و مخفی کنین، روحیه قوی واسه رویارویی با مشکلات نخواهید داشت.

۳. در شرایط سخت، چشم انداز مثبت داشته باشین

چیجوری روحیه قوی داشته باشیم؟ آموزشی

وقتی اتفاق بدی روی می ده ذهن، «بدترین» شرایط رو در نظر میگیره، اما اگه بهش ماجرا به چشم قدمی کوچیک واسه رسیدن به اهداف تون نگاه کنین، می تونین کنترل بیشتری نسبت به امور داشته باشین، روحیه تون رو حفظ کنین و خیلی تحت اثر قرار نگیرید.

۴. درک کنین که اشتباه و تغییر، لازمه ی زندگیه

چیجوری روحیه قوی داشته باشیم؟ آموزشی

خطا و اشتباه حتی می تونه شما رو در راه بهتری بذاره. سعی کنین اشتباهات و مشکلات رو به موقع و هر چه زودتر بر طرف کرده و به آینده موکول نکنین.

  • همه چیز رو تموم و کمال نخواهید و وسواس نداشته باشین.

کسی که روحیه قوی داره نباید از خودش توقع داشته باشه، هیچوقت اشتباهی انجام دهنده نشه، بلکه باید با هدف و دورنمای مثبت اونا رو بگذرونه.

۵. خوش بین باشین

«مشکلات» رو فرصتایی واسه رشد تلقی کنین و هر موقعیتی رو به عنوان راهی واسه ایجاد تغییر مثبت ببینین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری جلوی هورمون چاقی رو بگیریم؟ 

۶. عملگرا باشین

رویکردتان نسبت به زندگی، راه و روش حل مسئله باشه و به جای اینکه در جایی بی حرکت بمونین و غُر بزنین، سعی کنین به جلو حرکت کنین و کاری انجام بدین. شما باید شهامت پیشرفت رو داشته باشین.

  • در بعضی موارد، جربزه فقط به این معناست که به خودتون اجازه فرار از مسائل رو ندین.
  • چیجوری روحیه قوی داشته باشیم؟ آموزشی

بخش سوم: تقویت اراده

۱. به ضعف هاتون که در بررسی SWOT فهرست کرده بودین نگاهی بندازین

ضعف هاتون به دلیل ضعف اراده نیس؟ اگه چیزایی که در فهرست نام بردید، تنبلی، پشت گوش انداختن یا عادت بد هستن، می تونین اونا رو با یادگیری مهارتای انضباط فردی و تقویت اراده برطرف کنین.

۲. ورزش کنین

فواید ورزش کردن بر هیچکی پنهون نیس. تمرینات ورزشی در سنای پایین، یک راه خوب واسه تعلیم انضباط فردیه. اگه هم تا به حال این کار رو نکردین، هنوزم دیر نشده، با ثبت نام در یک تیم ورزشی مجبور میشید چند بار در هفته تمرین کنین.

۳. عادات خوب بسازین

اینکه کاری رو هر روز بکنین و بهش عادت کنین، هر چند به اندازه یک عادت بد لذت بخش نیس، به شما کمک می کنه پاداش اونو با تقویت اراده تون بگیرین. چند عادت خوب و کوچیک رو به شما پیشنهاد می کنیم:

  • هر روز به جای آسانسور از پلها استفاده کنین. اگه به این کار عادت کنین می بینین تسلط تنبلی بر شما کم میشه.
  • فورا بعد از شام، ظرفا رو بشورید. ظروف کثیف اینطور راحت تر شسته می شن. خیلی از مشکلات هم به موقع، راحت تر و بی دردسرتر حل می شن تا اینکه با اهمال و به تأخیر انداختن اجازه بدین بزرگ تر و سخت تر شن.
  • واسه صبحانه به جای دونات شکری و کیک و غلات شیرین، یک غذای سالم تهیه کنین. تصمیمایی که در شروع یک روز می گیرین، تعیین کننده ی تموم تصمیم هاییه که بعدا در طول روز خواهید گرفت.

۴. عادتای بد رو ترک کنین

چیجوری روحیه قوی داشته باشیم؟ آموزشی

بعد از اینکه فهمیدین چه جوری یک عادت مثبت واسه خود ایجاد کنین، می تونین با اعتماد به نفس بیشتری، رقابتای بزرگ تر مربوط به اراده تون رو هدف بگیرین. سعی کنین عادت بدی رو که احتیاج به اراده ی قوی داره ترک کنین، مثلا سیگار کشیدن، ولع خوردن شیرینی جات، استفاده ی بیشتر از حد از تلویزیون یا اینترنت یا خوردن فست فود.

  • واسه ترک عادت بدی که در نظر گرفتین، به خودتون فرصت کافی و منطقی بدین. مثلا زمانی بین ۱ تا ۳ ماه.

۵. اول کارایی رو بکنین که دوست ندارین

فهرستی از کارایی که باید بکنین، تهیه کنین و اولویت رو به کارایی بدین که بیشترین بی میلی و دلهره رو نسبت به اونا دارین. این تمرین در مورد ی مهارت انضباط فردی روحیه تون رو تقویت می کنه و روز لذت بخش تری براتون ایجاد می کنن.

بخش چهارم: تعیین هدف

چیجوری روحیه قوی داشته باشیم؟ آموزشی

۱. اهداف بلندمدت در نظر بگیرین

بعد از اینکه به اعتماد به نفس، انعطاف پذیری هیجانی و اراده رسیدین، باید هدفایی واسه خود پیدا کنین که قراره به اونا برسین.

  • بسیاری باور دارن داشتن اهداف دراز مدت، کلید داشتن روحیه قویه. اگه واسه بازنشستگی، کار، روابط خانوادگی و سلامت جسمی و روانی، اهداف مناسب و منطقی در نظر بگیرین، در طول زندگی تون مصمم تر و بااراده تر هستین.

۲. اهداف بلندمدت رو به اهداف کوتاه مدت تر تقسیم کنین

واسه خود اهداف هفتگی، ماهیانه و سالیانه مشخص کنین.

۳. اهداف تون حتما دست یافتنی و منطقی باشن

اگه رسیدن به چیزی غیرممکن باشه، پس هدف مناسبی نیس. هدفی که در نظر می گیرین باید با منطق جور باشه نه اینکه خودتون هم رسیدن به اونا رو باور نداشته باشین.

۴. در کنار اهداف قابل لمس و عینی ، اهداف اخلاقی و الهی هم داشته باشین

چیجوری روحیه قوی داشته باشیم؟ آموزشی

واسه خود یک سیستم اخلاقی و الهی هم مشخص کنین که بتونین پایه زندگی تون رو روی اون بذارین. اگه بتونین به این «اصول» پایبند و وفادار بمونین، در تصمیم گیریا اعتماد به نفس بیشتری به دست میارید و روحیه قوی تری هم دارین.

منبع : wikihow.com

 


دسته‌ها: آموزشی