وقتی به سعی ام واسه جنگ با اضطراب فکر می کنم، می بینم که بیشتر از حد در آینده سیر می کنم. اینکه تا چه حد نگران چیزایی میشم که اتفاق نیفتاده و شاید هیچوقت رخ نخواد داد، دیوونه کننده س. زندگی در زمان حال واسه بعضی از ما احتیاج به تمرین داره. من در تموم زندگی ام مشغول جنگ با هیولای اضطراب بوده ام و به دلیل ناتوانیِ حاصل از ترس ام موقعیتای عالیِ بسیاری رو از دست دادم. بعضی از شما ممکنه بیشتر درگیر گذشته باشین و واسه همین افسردگی رو تجربه کنین و همینجوری روزهای تون رو یکی پس از دیگری در ناراحتی دیروز بگذرونین. می دونم که زندگی با اضطراب و افسردگی طاقت فرساست پس شاید بهتر باشه که با تمرینِ زندگی در زمان حال، از انرژیا، استعدادها و امکانات خود بهترین استفاده رو ببریم. در این مقاله به عنوان یک روان شناس می خوام تمرینای کاربردی ای رو که قراره خودم واسه آموختنِ زندگی در زمان حال انجام بدهم با شما به اشتراک بذارم. پس بیایید ببینیم که چیجوری در زمان حال زندگی کنیم.

 

«با گذشته هیچ کاری ندارم، با آینده هم همین طور. من در زمان حال زندگی می کنم.» رالف امرسون

 

 

مشکلات زندگی در جایی غیر از زمان حال

اینکه ندانم در آینده چه اتفاقی رخ میده منو پریشون می کنه. من دوست دارم موقعیتا برایم پیش بینی پذیر باشن و وقتی اینطور نیس اضطرابی رو که به درونم رخنه می کنه احساس می کنم. ذهن من در برخورد با نا شناخته ها دست جلو بینی اتفاقات آینده می زنه. اضطراب باعث می شه این پیش بینیا بیشتر منفی باشن، و این خود باعث افزایش اضطراب می شه و چرخه معیوبی شکل میگیره.

در هر صورت، کنترل داشتن بر زندگی خیالی واهیه. من نمی تونم چیزی که رو که برایم اتفاق میفته کنترل کنم، اما میتونم با روشی مثبت با اضطراب روبرو بشم. به عنوان روان شناس راه های زیادی واسه کنار اومدن با اضطراب می شناسم، میتونم درباره اون صحبت کنم، بنویسم و از خودم خلاقیت نشون بدهم. میتونم بدَوم، یوگا انجام بدهم و درباره احساساتی که دارم با خودم صادق باشم. دیدن قیافه ی دوستم وقتی دارم درباره نگرانی ام حرف می زنم من رو به خنده میندازه و متوجه میشم که ترس ام وقتی از ذهنم به زبونم جاری می شن چقدر خنده دار ان.

چیجوری در زمان حال زندگی کنیم؟  آموزشی

واسه بعضی از شما زندگی بیشتر در گذشته جریان داره و در ناراحتیا و تکرار چیزی که دیگر نمی تونین تغییری در اونا بدین. در اینجور حالتی هم چیزی که از دست میدید زندگی در زمان حال و بهره بردن از روزیه که در اختیار دارین، اضافه شدن به ناراحتیا در آینده و عمری که خیلی زود شاهد گذر اون هستین.

زیستن در زمان حال

دیوانگیه که رفتار یه جوری رو بارها تکرار کنیم و انتظار نتیجه ای متفاوت داشته باشیم. اگه رفتار، افکار و اعمال مون رو تغییر ندیم مثل اینه که در مقابل درِ قفل شده ای کلید رو دور بندازیم و راه رشد رو به روی خودمون ببندیم. اگه من همون کارایی رو که تا امروز کردم ادامه بدهم اضطرابم هیچ وقت بهتر نمیشه. اما اگه با اون جنگ کنم همیشه دره های تازه ای واسه جلو رفتن در مسیرهای جدید پیش رویم باز میشه.

چیجوری در زمان حال زندگی کنیم؟  آموزشی

واسه همین، هدف من در ماه آینده به همین سادگیه: زندگی در زمان حال تا حد ممکن.

من می خوام از ذهنم، ترس ام و داستانای منفی تکرارشونده ی اون بیرون بیام. می خوام جلوی هدر رفتن زمانِ زیادی رو که صرف آینده و گذشته می کردم بگیرم و در زمانِ حال باشم. البته بعضی وقتا فکر کردن به آینده و گذشته خوبه، این بخشی از جذابیتِ زندگیه، اما فکر می کنم بودن در زمان حال چیزیه که باید روی اون کار کنم. اگه شمام مثل من فکر می کنین به سراغ تمرینای کاربردی بریم:

تمرینات کاربردی واسه اینکه در زمان حال زندگی کنیم

۱. تنفس

چیجوری در زمان حال زندگی کنیم؟  آموزشی

تنفسِ کامل و عمیق واسه من به طورِ طبیعی ممکن نیس. مطمئن هستم که زمانی این نوع نفس کشیدن واسه من هم عادی بوده اما در گذر سالای زندگی نفس ام سطحی شدن. هر چه بیشتر تحت فشار قرار می گیرم، کمتر نفس می کشم. سعی می کنم به تنفسم توجه کنم، به ویژه در موقعیتایی که بیشتر از همیشه بهش احتیاج دارم. پیش از وارد شدن به موقعیتِ اضطراب آور ، سعی می کنم مکث کنم و پیش از هر کار کمه کم ۳ نفس عمیق می کشم. من از این تکنیک پیش از شروع سخنرانی ام در دانشگاه استفاده می کردم.

۲. مینیمالیست باشین

چیجوری در زمان حال زندگی کنیم؟  آموزشی

داراییایی رو که بهش احتیاج ندارین از زندگی تون خارج کنین. من این کار رو آخر همین هفته انجام دادم، دل کندن از نصف چیزی که به من متعلق بوده احساس آرامش عجیبی به من داده. انباشتگی فیزیکی به ذهنی پریشون و در هم بر هم تبدیل میشه. خلاص شدن از چیزای بدون استفاده و اضافی و تنها نگهداری لازمهای زندگی احساس آسایش رو با خود به ارمغان میاره و یادمون میاره که چه چیز حقیقتا در زندگی دارای اهمیته. چیزی که مهمه شک نداشته باشین مادیات نیس. نمی شه یهو به یک مینیمالیست تبدیل شد، اما هرچه بیشتر به این سبک زندگی نزدیک میشم، نسبت به خریدهایی که انجام میدم با خودآگاهی بیشتری عمل می کنم. این رفتارِ تازه خرید رو حتی در سوپرمارکت هم رعایت می کنم. اخیرا، بیشتر دقت می کنم که پیش از تموم شدن غذاهای فعلی، خوراکیای تازه نخرم.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری آدم های موفق تصمیمات هوشمندانه می گیرند "

چیجوری در زمان حال زندگی کنیم؟  آموزشی

۳. لبخند بزنین

چیجوری در زمان حال زندگی کنیم؟  آموزشی

همیشه من رو به عنوان دختری خوشحال و خنده رو می شناخته ان، حتی معلمای مدرسه ام منو با این صفت در گزارش هاشون خطاب می کردن. گرچه، وقتی می ذارم اضطراب بر من غلبه کنه، اثر وحشتناکی روی صورتم می ذاره. بعضی وقتا وقتی مشغول فکر کردن به چیزی هستم مچ خودم رو در آیینه می گیرم و متوجه اخم بزرگی میشم که تنها در اثر یک فکر روی صورتم نقش بسته. فکرها قدرت فوق العاده ای دارن، اما این افکار معرّف کسی که هستیم نیستن، نباید اجازه بدیم که اینجور افکاری حال و خُلق ما رو در کسری از ثانیه تغییر بدن. افکارتان رو، هر چه که باشن، قبول کنین و بعد لبخند بزنین. یکی از کارای مورد علاقه من لبخند زدن به ناشناس هاست، چون شما نمی دونین که این کار چه جوری روز اونا رو تغییر می ده.

۴. واسه زیستن در زمان حال اتفاقات گذشته رو آزاد کنین

چیجوری در زمان حال زندگی کنیم؟  آموزشی

در زندگی ام اتفاقات ناجوری روی داده که با گذشت زمان از قدرت آزاردهنده بودنشان کم نشده، بعضی وقتا خودم رو در حالی پیدا می کنم که انگار این خاطراتِ بد همین حالا در زندگی ام دارن اتفاق می افتن. بعضی وقتا این خاطرات اونقدر شفاف و روشن به ذهنم بین که گویی واقعی ان. با عبور نکردن از گذشته و نبخشیدن اتفاقات بد زندگی ام، از پیش رفتن و زندگی در زمان حال بازماندم. بخشش یک انتخاب شخصیه، اما از زمانی که بخشش رو انتخاب کردم، احساس آزادی بیشتری داشته ام.

۵. رویاهای بزرگ داشته باشین و همین امروز سخت واسه شون سعی کنین

همین حالا بهترین وقتیه که می تونین روی رسیدن به آرزوهای تون کار کنین. برنامه ریختن انگیزه بخشه اما تمرکز روی چیزی که در لحظه حال می تونین واسه رسیدن به آرزوی خود بکنین هم مهمه تا بیشتر از حد در آینده غرق نشید. میدونیم که اتفاقات همیشه برابر پیش بینی ما رخ نمی دن. تموم چیزی که در اختیار ماست زندگی در زمان حاله.

۶. در هر لحظه تنها یک کار بکنین

چیجوری در زمان حال زندگی کنیم؟  آموزشی

من هم مثل خیلی از زنان عادت دارم که چند کار رو با هم انجام بدهم. البته بعضی وقتا فهرست کارایی رو که باید انجام بدهم می نویسم ولی این فهرست کمک نکرده که دست از انجام ۸ کار در اونِ واحد وردارم. به خاطر انجام با هم ِچند کار هیچ وقت احساس نکرده ام که روی کاری که می کنم ٪۱۰۰ تمرکز دارم. ممکنه تصمیم گرفته باشم زمان معینی رو روی پروژه نوشتنم کار کنم، اما یهو سر از فرستادن ایمیل، جواب دادن به کامنتا، ویرایش عکس، سفارش خریدهای اینترنتی و نوشتن در وبلاگم در میارم. البته فکر نمی کنم که انجامِ با هم چند کار همیشه هم اشتباه باشه، اما احتیاج دارم واسه تمرین زندگی در زمان حال در هر لحظه تنها روی یک کار تمرکز کنم. اگه سعی کنم که هر بار فقط یک کار رو انجام بدهم، به هدف رسیدن به ذهن آگاهی زودتر می رسم و کمتر احساس فرسودگی خواهم کرد.

۷. واسه زیستن در زمان حال کمتر کار کنین

این طور به نظر می رسه که جامعه همیشه انجام دادن هر چه بیشترِ کار رو تشویق می کنه، تا جایی که تموم روزمون رو تا حدِ ممکن پر کنیم. با این کار آخرش به کجا می رسیم؟ احساس فرسودگی با کامیابیای نصف و نیمه؟ انجام کارِ کمتر می تونه به معنی رسیدن به اهداف با کیفیت بالاتر و با تمرکز بیشتر باشه. عجله در کارا کمتر به ذهن آگاهی منجر می شه. بعضی وقتا واسه نوشتن یک پست در وبلاگم مثل همین یکی، ۲ تا ۳ روز وقت می ذارم. وقتی کارا رو با صرفِ وقت انجام میدم ایده ها به مرور به ذهنم می رسن. اگه به سرعت و بدون ویرایشِ دوباره متنی رو منتشر کنم، هیچ وقت ایده ام به درستی در اون پرورده نمیشه.

۸. فاصله بذارین

۹. تمیزکاری به عنوان مدیتیشن

چیجوری در زمان حال زندگی کنیم؟  آموزشی

تمیزکردن خونه واسه من شامل فهرستی از کارای ترسناکه که یکی پس از دیگری ظاهر می شن. زمان واسه تمیزکاری کم به نظر می رسه و همیشه عجله ای دیوونه وار واسه تموم کردن اون احساس می شه. با این حال انجام کارای خونه می تونه شکلی از ذهن آگاهی باشه، از طرفی انجام کارای تکراری مثل این بیشتر آرامش بخش ان. کارای خونه (و حرکات بدنی اون!) رو بیشتر از اینکه وظایف روزانه در نظر بگیرین به عنوان کاری ببینین که استرس شما رو کم می کنه.

۱۰. عشق رو در دور پراکنده کنین

چیجوری در زمان حال زندگی کنیم؟  آموزشی

هر روز کار خوبی واسه کسی بکنین. به ناشناسا لبخند بزنین. درِ ورودی رو واسه کسی باز نگه دارین. کسی رو به یک لیوان چای مهمون کنین. به نیازمندان کمک کنین. به عزیزان تون تلفن کنین. جای خود رو در مترو یا اتوبوس به بقیه تعارف کنین. از کسی تعریف کنین. به دور و بریا تون بگید که قدردان اونا هستین. این کارا واقعا احساس خوبی رو در آدم ایجاد می کنه!

منبع : ohsheglows

 


دسته‌ها: آموزشی