دیگر استرس زیاد در محل کار ممنوع! همونجوریکه شما بهتر ازم میدونید، در دنیای امروز آهنگ حرکت جهان دیجیتالی و پیچیدگی رو به رشد بیشتر صنایع، محیطای کاری رو با معضلی به نام استرس همراه کرده. البته این فقط محدود به محل کار، سازمانا یا شرکتای مختلف نمی شه. اون قدر زمان محدوده و اون قدر همه چیز با سرعت پیش میره که در هر کاری وقتی ضرب العجلی واسه اتمام اون تعیین می شه، استرس رسیدن به خط پایان در مدت زمان برنامه ریزی شده، پرهیز ناپذیره و طبق تموم این دلایل، به نظر می رسه سخت ترین کار دنیا، حفظ آرامش در محیط کار باشه. از آنجایی که سطح استرس مدیران همیشه رو به افزایشه، پس نمیشه بی خیال نسبت به موضوع بود و باید واسه چگونگی مقابله با این استرس و ایجاد آرامش در محیط کار و بالارفتن راندمان هر کار و کاسبی، راه حلی پیدا کرد.

چیجوری به آرامش در محیط کار دست پیدا کنیم؟ آموزشی

چیجوری به آرامش در محیط کار دست پیدا کنیم؟ آموزشی

آرامش

سیمون رینولدز (Simon Reynolds) که یک مربی بخش ی کسب وکاره، بیشتر از ۲۵ سال درباره کارکرد بالای محیطای مختلف کاری مطالعه کرده و به عنوان یک مدرس کار و کاسبی تجربه آموزش و هدایت مدیران و کارآفرینان زیادی رو در کارنامه ی کاری خود داره. اون بعد از جمع بندی تموم تحقیقات و تجربیاتش، به ۳ تکنیک بسیار مؤثر واسه حفظ آرامش، فارغ از تموم هیجانات و فشارای موجود در محیط کار رسیده. این مقاله به معرفی این تکنیکای آرامش در محیط کار می پردازن. با ما همراه باشین.

 

۱. تصویر روشنی از خود ایده آل تون ارائه بدین

چیجوری به آرامش در محیط کار دست پیدا کنیم؟ آموزشی

دل تون می خواد چه جور آدمی باشین؟ دوست دارین چه شخصیتی داشته باشین؟ درباره کسی که واقعا دل تون می خواد باشین، بنویسین. منظورم اهداف شغلی یا حرفه ای تون نیس. منظورم دقیقا «چه جور شخصی بودن» است! دوست دارین چه ویژگیایی داشته باشین؟ فقط درباره آدمی که واقعا دوست دارین باشین، بنویسین. افراد کمی تا الان این کار رو انجام دادن، شاید ندانید اما این کار الهام بخش و راه گشاه. یکی دو جمله درباره اینکه وقتی تحت فشار هستین چیجوری آرامش تون رو حفظ می کنین، بنویسین. بنویسین هنوز جداگونه هستین و می تونین در برابر همه پیشامدهای زندگی، خوش بینانه رفتار کنین.

چیجوری به آرامش در محیط کار دست پیدا کنیم؟ آموزشی

یک کلام ختم کلام؛ هدف اینه که به «من رویایی »تون تبدیل شید، پس ایده آل ترین خودتون رو بنویسین. هر روز صبح خلاصه ای از خصوصیات این خودِ رویایی تون رو مرور کنین، تموم روز بهش فکر کنین و بذارین به بخش ثابتی از وجودتون تبدیل شه. عالیه! توقف نکنین و همین طور ادامه بدین. اجازه بدین اخلاقای عالیِ بیشتری از این «من ایده آل» نمایان شه. بذارین خودنمایی کنه و روز به روز بیشتر خودشو در دل تون جا کنه.

کری گرانت (Cary Grant) یکی از بهترین بازیگران هالیوود جایی نوشته: «مدتای طولانی مثل کری گرانت اجرای نقش کردم تا تونستم تبدیل بهش شوم.»

۲. روی «راه حل» تمرکز کنین

چیجوری به آرامش در محیط کار دست پیدا کنیم؟ آموزشی

سعی کنین تمرکز خود رو صرف یافتن راه حل واقعی کنین، به خودتون سروسامان بدین و دنبال راه حل بگردید. مهم نیس مشکل از کجا اومده یا چی اونو به وجود آورده یا راه حل رفع مشکل چقدر می تونه پیچیده باشه؛ مهم نیس حل کردنش سخته یا نه؟! فقط روی راه حلای ممکن تمرکز کنین. وقتی شرایط پیچیده می شه، هدایت اون به راه درست مهمه نه فقط خود اون پیچیدگی! سیمون رینولدز باور داره با توجه به تجربه اش در آموزش خیلی از صاحبان کسب و کارای بزرگ، یکی از مهمترین ویژگیای مدیران حقیقی اینه که نشون میدن واقعا به دنبال پیداکردن راه حل مناسب هستن؛ بدون اونکه مهم باشه که مشکل از کجا اومده. منظور این نیس که ریشه ی مشکل رو بی خیال شید، نکته اینجاست که راه حلش مهم تره! وقتی به دلایل بروز استرس در محیطای کاری دقت کنین، می ببینن هنگامی استرس بالاتر میره که همه روی مشکل تمرکز می کنن، نه روی راه حل اون! طبیعیه وقتی همیشه به چیزی نگران کننده فکر کنین، نگران تر میشید!

من هم قبول دارم که ثابت قدم بودن و متمرکز شدن روی راه حل، کار سختیه! واسه اینکه بتونین روی راه حل تمرکز کنین و نه روی مشکل باید اول از همه تصویر درستی از خود داخلی و اساسی تون داشته باشین. دوباره به این موضوع فکر کنین؛ حالا بیشتر از همیشه خودتون رو فردی در نظر بگیرین که روی راه حل متمرکزه، شخصیت تون رو پیشرفت بدین تا به این هدف برسین. باید همیشه اینجور شخصیتی از خودتون رو در ایده آل تون تصور کنین و هر روز بیشتر و بهتر به خودتون ثابت کنین که «می تونین».

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری فرزندانی خوب تربیت کنیم؟

خوب، حالا باید این چشم انداز روشن از نسخه ایده آل خود رو (بدون توجه به اینکه چقدر استرس کاری تون بالاست) تقویت کنین. تنها راهش اینه که همیشه و همیشه و همیشه انرژی ذهنی تون رو فقط وقف پیدا کردن راه حلا کنین، بعد از یه مدت معجزه اش رو می بینین و سطح استرس تون به کمه کم می رسه، درسته که کمی استرس واسه اینکه بجنبید و به خودتون بیایید لازم هستش. امتحان کنین! حس آرامش و اعتماد به نفسی قوی روز شما رو میسازه.

این ویژگی یک راه حل پیشبری به حساب میاد. می تونین اونو به عنوان یک اصل در بالا بردن کارکرد خود در حرفه تون به کار ببندید و ببینین که شما رو تا بالاترین سطوح کاری پیش می بره.

۳. روش معینی واسه نابودی افکار استرس زا داشته باشین

چیجوری به آرامش در محیط کار دست پیدا کنیم؟ آموزشی

رینولدز به یک جنبه ی نادر از نتیجه های استرس پی برده و من هم فکر می کنم همین طور باشه؛ کلا، ما در اثر یک اتفاق یا تجربه یک شکست، نه تنها حس آرامش مون رو از دست میدیم، بلکه احساس می کنیم چیزای کوچیکی که واسه خودمون ساخته و پرورش دادیم هم به کلی پایمال شدن.

اگه شمام اینجور حسی رو تجربه کردین، پس خوشحال باشین؛ چون می خوام بگم، می تونین با یک راه حل ساده و در عین حال قوی با اون مقابله کنین. خیلی ساده س!؛ اما اراده می خواد. در یک جمله «افکار استرس زا رو قبل اینکه شانس به وجود اومدن تو ذهن تون رو داشته باشن، از بین ببرین» قبل اینکه گریبان تون رو بگیرن در نطفه نابودشان کنین!

بهترین راه حلی که من واسه این کار می شناسم روشیه که اسمش رو گذاشته ام «نفس راحت». هر زمان که یک اتفاق استرس زا رو تجربه کردین یا تلفنی داشتین که کسی قصد داشت شما رو تحریک کنه تا عصبانی شید یا اصلا اگه یک ایمیل توهین آمیز دریافت کردین یا یک جلسه ی کاری داشتین که برابر میل تون پیش نرفت، سعی کنین تمرینی رو که می گم، بکنین.

به موقعیتی که مضطرب تون کرده فکر کنین، به آرامی یک نفس عمیق بکشین و مکث کنین! جرزنی نکنین! هنوز نگفتم عمل بازدم رو بکنین! همین طور که نفس تون رو نگه می دارین، تصور کنین همه استرس درون تون همراه با بازدم مثل یک نسیم که از کنار صورت تون میگذره شما رو ترک می کنه. این کار رو سه بار پشت سر هم تکرار کنین؛ نمی تونم واسه تون توضیح کنم چقدر از کم شدن استرس و بهتر شدن حال تون متعجب میشید.

می تونین (و من با اطمینان می گم باید) چندبار در طول روز کاری تون و البته در هر زمان دیگری که حس می کنین ناآرام هستین، این تکنیک رو به کار ببرین. می دونم الان ممکنه خیلی هاتون بگید: «ای بابا بازم حرفای تکراری!» ولی حتی واسه یه بار هم که شده، امتحان کنین. نفس عمیق همیشه جواب می ده!

این سه روش که آقای رینولدز به شما پیشنهاد کرده، هرکدام به خودی خود اون قدر قوی هستن که واسه حفظ آرامش در محیط کار حتما کمک تون می کنن. اما پیشنهاد ی من و مبتکر این سه روش اینه که هر سه روش رو با هم به کار بگیرین. این سه روش بی سروصدا، مثبت و سازنده هستن. مهم نیس که چند نفر از اونایی که از شدت ناامیدی و جمله مشکلات موهایشان رو میکشن، سرشون رو به دیوار می کوبن یا همیشه ناله می کنن دور و بریا شمان؛ مهم اینه اگه اونا نمی تونن راه حلایی رو که شما یاد گرفتید، ببینن، شمام اونا رو نمی ببینن. شما دیگر نه تنها اسیر استرسای کاری تون نمی شین، بلکه فردی تأثیرگذار هستین؛ حتی اگه کوچیک ترین اتاق بزرگ ترین شرکت دنیا مال شما باشه!

شما در جزیره آرامش خودتون، مقابل دریای وحشت و نگرانی شرکتای بزرگ روی شن ههای نرم اعتماد به نفس دراز کشیده اید.

منبع : forbes


دسته‌ها: آموزشی