فرض کنین که در حال ارائه برنامه بازاریابی واسه محصولی جدید در جلسه ی تیمی تون هستین. همین طور که در حال حرف زدن هستین، متوجه رفتارهای تشویق کننده و مثبت همکاران خود میشید، ولی یکی از همکاران تون سرد و اخم آلود نشسته س و هیچ نشونه ای از تشویق و تشویق در اون دیده نمی شه.

 

بعد از اینکه حرف هاتون تموم شد، اون انتقادات مخربی از ایده ها و رویکردهای شما ارائه می ده که میدونید نادرست هستن. همین طور که اون مشغول صحبته، جریان خون رو در صورت خود و ضربان قلب تون رو احساس می کنین. حالا همه نگاه ها به شما دوخته شدن. چه پاسخی میدید؟

یا به عنوان مثالی دیگر، فرض کنین یک سال تموم واسه رسیدن به اهداف حرفه ای تون خیلی سعی کردین. همه چیز داره خوب پیش میره، دارین به هدف تون نزدیک میشید و روحیه ی تیم هم بالاست، بعد یهو، در مرور کارکرد هرساله ، رئیس تون از کارکرد شما بیان ناامیدی می کنه. با اینکه همه چیز خلاف این موضوع رو نشون می ده، یهو انگار در صندلی داغ قرار می گیرین و همه چیز واسه تون تموم می شه.

این دو مثالی که در بالا اشاره کردیم، مواردی از انتقادات غیرمنصفانه هستن که یکی از اونا از طرف همکار و دیگری از طرف رئیس مطرح شدن. حالا شما باید چیکار کنین؟ واکنشی که در اینجور موقعیتایی نشون میدید، می تونه اثر به سزایی در راه شغلی تون داشته باشه. در این جور لحظات به دلیل اینکه احساساتی هستین، غرایزتان نمی تونن راهنمای خوبی واسه تون باشن.

چه می کنین؟ باید آروم باشین و کنترل خود رو حفظ کنین.

مقابله با واکنش ساده تون

اولین پاسخی که به این جور انتقادات میدید از همه مهم تره و می تونه همه چیز رو درست یا خراب کنه. هدفی که در زیر اومده، رویکردیه که ما پیشنهاد میدیم تا با کمک اون بتونین از بروز خشم پرهیز کنین.

قدم۱: آرامش خود رو حفظ کنین

چه جوری با انتقاد غیرمنصفانه برخورد کنیم؟  آموزشی

آرامش

فرقی نمی کنه که این انتقاد از طرف همکار یا رئیس تون باشه، در هر صورت، اولین کاری که باید انجام بدین حفظ آرامش است. انتقاد منفی ناخودآگاه باعث بروز خشم در شما می شه و نشون دادن این خشم فقط باعث می شه که عمیق تر در چاه فرو برید و موقعیت برتر رو به فرد انتقاد کننده واگذار کنین. سعی کنین با احترام و آرامش واکنش نشون بدین. کشیدن چند نفس عمیقمی تونه به آروم شدن تون کمک کنه.

قدم۲: انتقاد رو تکرار کنین

لازم نیس به خودتون فشار بیارین تا در لحظه بهترین جواب به ذهن تون برسه، چون به احتمال زیاد این اتفاق نخواد افتاد. عوضش، این کار رو امتحان کنین: خیلی ساده و در کمال آرامش شکایت فرد منتقد رو براش تکرار کنین تا مطمئن شید که مطلب رو خوب متوجه شدین. به چشمان اون نگاه کنین و با لحنی غیر تهاجمی بگید: «، پس منظور شما اینه که…» و با این کار انتقاد اونو به زبون خودتون تکرار کنین. اینجا هدف اینه که تمرکز رو از اختلافات ورداشته و بر مسئله اصلی بذاریم.

اگه حرفی که اون زده واقعا خنده دار باشه، این تاکتیک کمک می کنه تا خودش متوجه این موضوع بشه. مراقب باشین که بسیار با فکر وارد عمل شید و از هر نوع بزرگ نمایی دوری کنین. اگه اون ادعا می کنه که راه حلای فروش شما نتایج کمی به بار آورده ان، نگید: «پس به نظر شما راه حلای فروش من باعث ورشکستگی شرکت می شن.» با بزرگ نمایی کردن در گفته فرد منتقد، اینطور به نظر می رسه که شما حالت دفاعی گرفتین یا می خواید وارد دعوا شید.

استفاده از این تکنیک مثل وقتیه که کسی به شکل شما سیلی می زنه و شما به جای هرگونه برخورد خشن، طرف دیگر صورت خود رو جلو میارید. ممکنه فردی که از شما انتقادی بی رحمانه می کنه، تمایل داشته باشه شما رو به دعوا و مشاجرا بکشونه یا اینکه توقع داشته باشه که شما انتقاد رو پذیرفته و شکست بخورین. اما وقتی این کار رو انجام میدید، در اصل تمرکز رو از واکنش خودتون ورداشته و به روی انتقاد اون می ذارین، بدون اینکه اونو قبول کنین یا رد کنین.

قدم۳: ذهن خود رو به روی هر دو دیدگاه باز کنین

تاکتیک تکرار کردن انتقاد ممکنه تعادل فرد منتقد رو از اون بگیره و وادارش کنه حرفش رو پس بگیره. اگه این اتفاق افتاد، بهترین فرصت واسه باز کردن بحثی واقعا انتقادیه. اگه قصد دارین اینجور روندی رو در پیش بگیرین، بیان جواب تون به این روش تاکتیک بسیار هوشمندانه ای هستش: «از دیدگاه من…» یا «می دونم ممکنه چه برداشتی از این ایده داشته باشی، اما شاید من اونو عالی توضیح ندادم.» این جملات باعث به وجود اومدن احترام می شن. شما با این کار نشون میدید که می خواید به مسائل از دیدگاه اون نگاه کنین و میدونید به چه دلیل به این نتیجه رسیده. حالا شما بهش این فرصت رو میدید که لطف شما رو جبران کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری خطر دچار شدن به مریضی های قلبی رو کاهش دهیم؟ 

قدم۴: مؤدبانه ادامه بدین

از طرف دیگر، اگه بعد از اینکه شما انتقاد رو دوباره با زبون خودتون واسه فرد منتقد تکرار کردین و هنوزم از موضع خود پایین نیامد، باید یه مدت وقت بذارین تا جواب مناسبی پیدا کنین. شما تا اینجا نشون دادین که موضع اونو درک می کنین، و خوشبختانه این کار رو بدون عصبانیت و با آرامش انجام دادین. حالا زمان اون رسیده که با متانت خود رو از این موقعیت بیرون بکشین. می تونین بگید: «از بازخورد تون ممنونم و فکر می کنم به نکته خوبی اشاره کردین که واسه انجام کارای آینده می تونه بسیار مفید باشه.» این جواب شما رو به عنوان فردی که سعی می کنه کارش رو به بهترین شکل ممکن بکنه و بر آینده تمرکز داره، نشون می ده.

واکنش در مقابل انتقاد یک همکار

انتقاد چیزیه که واسه جواب بهش باید وقت کافی بذارین و بهش فکر کنین. بهترین جوابِ ممکن، به این بستگی داره که منتقد شما همکارتانه یا فردی که جایگاه بالاتری نسبت به شما برخورداره.

اگه منتقد شما، همکارتانه، اول باید متوجه دلیل انتقاد کردن اون بشین. اون در شرکت، فردی مورد احترامه یا فردیه که از همه انتقاد می کنه تا اعتبار خودشو که در آستانه ی از دست رفتنه، بازسازی کنه؟ اگه مورد آخر درست باشه، فقط کافیه آرامش خود رو حفظ کرده و از تکنیک تکرار کردن انتقاد استفاده کنین. مطمئنا درزمان جلسه، بقیه ی اعضای تیم با خود فکر می کنن: «دوباره شروع کرد.»

ولی، اگه نظر منتقد شما در شرکت مهمه، بهتره کمی با احتیاط تر باشین. پیشنهاد جلسه ای خصوصی واسه برطرف کردن اختلافات می تونه مؤثر باشه. حتی اگه دلایل اون به نظر شما اشتباه هستن، شانسِ یاد گرفتن از اونو از دست ندین. شاید هر دوی شما بعد از بحث با هم به راه حل بهتری دست پیدا کنین و این رفت و امد، اعتبار شما رو به عنوان فردی که خوب با تیم همکاری می کنه و منافع شرکت براش از همه چیز مهم تره، زیاد کنه.

پس اگه فکر می کنین اون اشتباه می کنه، با ذهن باز با انتقادش برخورد کنین، ولی با حفظ متانت از مواضع خود پایین نیایید.

اگه اون اصرار می کنه و هنوزم شما فکر می کنین که حق با اون نیس، شاید بهتر باشه نظر فردی رو که از جایگاه بالاتری برخورداره، جویا شید. مراقب باشین که وارد دعوا نشید و تهاجمی برخورد نکنین و توضیح بدین که نقطه نظر اونو می فهمید ولی فکر می کنین نظر شما بهتره. در این صورت حتی اگه رئیس تون با فرد منتقد موافق باشه، شما به عنوان فردی شناخته میشید که از منافع شرکت دفاع می کنه.

واکنش در مقابل انتقاد رئیس

اگه منتقد شما رئیس تون باشه، چه؟ اینجا مسئله سخت تر می شه. اول، با اون جلسه بذارین و به حرف هاش گوش کنین. از بی ارزش بودن انتقادهایش مطمئنین؟ اگه در کل می ببینن که حرفش منطقیه، سعی کنین راه و روش خود رو با نگاه اون موافق کنین.

اگه صد درصد مطمئنین که نظر اون اشتباهه و اون بر دیدگاهش اصرار داره، سعی کنین جلسه ای با اون گذاشته و دیدگاه تون رو با صبر و حوصله بهش توضیح بدین. اگه بازم موفق نشدید اونو راضی کنین، می تونین خواسته ملاقات با فردی در جایگاه بالاتر رو داشته باشین، البته توجه داشته باشین که این کار ممکنه موقعیت تون رو به خطر بندازه. بازم تأکید می کنیم که تا جایی که امکان داره آروم و منطقی باشین.

اگه هم شما و هم رئیس تون اهداف تیم رو بر اهداف شخصی تون مقدم بدونین، می تونی به روشی مثبت و سازنده به توافق برسین.

بهترین پادزهر در مقابل انتقاد غیرمنصفانه، منطقی بحث کردنه. به شرطی که افراد با ذهن باز در بحث شرکت کنن و تمایل داشته باشن بهترین راه حل رو پیدا کنن، نتیجه مثبت هستش.

نکته:

چه با همکارتان وارد بحث شید و چه با رئیس تون، مقاله ما به نام گفتگو ی بُرد-بُرد کمک می کنه تا بهترین و مثبت ترین راه حل رو پیدا کنین.

عزت نفس تون رو حفظ کنین

هر چقدر خوب از پس فردی که از شما انتقاد کرده بربیایید، اما مورد انتقاد غیرمنصفانه قرار گرفتن، به هر حال تجربه ناراحت کننده ایه، پس باید دقت کنین که این تجربه عزت نفس تون رو خدشه دار نکنه.

به یاد داشته باشین که موضوع صحبت ما انتقاد غیرمنصفانهه و نه بازخورد سازنده. بعضی وقتا انتقاد به دلیل نادرست بودن، غیرمنصفانهه و بعضی وقتا به خاطر این که هیج تأثیری بر اینکه چه جوری کارتون رو انجام میدید نداره. به هر حال به خاطر داشته باشین که این نوع انتقاد نشون دهنده ی کمبود در فرد منتقده و نه در شما، اما اگه فهمیدین که اثر منفی بر شما گذاشته، تکنیکای چیجوری انرژی مثبت جذب کنیم و تفکر مثبت رو به کار بگیرین تا واسه خودتون روشن شه که مهارت ها و اعمال شما لایق انتقاداتی که از اونا شده نبودن.

دسته‌ها: آموزشی